آن چه در درس زیست شناسی اهمیت فوق العاده ای پیدا می کند چگونه خواندن درس فوق و پی بردن به نکات، مفاهیم و تعاریف عنوان شده در کتاب درسی می باشد. متاسفانه در سال های اخیر، آن چیزی که در کلاس های زیست شناسی مهجور مانده، خود کتاب درسی است. در صورتی که کتاب درسی منبع اول و آخر طرح سوال در کنکور می باشد ولی دید طراح سوال در برداشت های مختلفی که از مطالب کتاب درسی به عمل می آورد. همه ساله شوک جدیدی را به دانش آموزان رشته تجربی در طرح برخی سوالات وارد می کند که دانشآموز اصلاً انتظار چنین سوالی را ندارد. در صورتی که اگر دانش آموز از خوب خواندن و تجزیه و تحلیل و ارتباط دادن مسایل مختلف موجود در کتاب درسی غافل بماند هرگز قادر به پاسخ گویی به سوالات فوق نمی باشد. در صورتی که هم صورت سوال برای دانشآموز آشناست و هم گزینه های مطرح شده ولی قادر به پاسخ گویی صحیح نمی باشد. علت این است که دانشآموز مطالب را رو بنایی و سطحی خوانده و هرگز به عمق مفاهیم مطرح شده فکر نکرده بنابراین قادر به ارتباط دادن مسایل مختلف کتاب ها با هم نبوده و لذا نمی تواند پاسخ صحیح را انتخاب کند.به همین منظور باید نکات خاصی را در زمینه خوب خواندن کتاب و ارتباط دادن مطالب درسی کتاب های مختلف زیست با هم مدنظر قرار دهد. مثلا در کتاب زیست (سال سوم) در صفحه 13 شکلی از پلاسموسیت ها ترسیم کرده که در آن اندامک های آبی رنگ فراوانی در کنار هسته سلول ترسیم کرده است. که این شکل باید این سوال را در ذهن دانش آموز مطرح کند که اساساً این شکل متعلق به چه اندامکی است و در این بخش از سلول چه وظیفه ای دارد. لازم به ذکر است که اندامک های آبی رنگ سیستم گلژی هستند و چون پلاسموسیت ها مسوولیت تولید و ترشح پارتن ها را برعهده دارند بنابراین باید از سیستم گلژی نسبتاً وسیعی برخوردار باشند.کتاب زیست شناسی سال سوم در سال های اخیر بارم بندی حدود 40-35 درصدی در کنکور دارد که نشان از اهمیت بالای این کتاب در کنکور دارد.4 فصل اول این کتاب در حدود هشت تست در کنکور سراسری دارد. که با توجه به تئوریک بودن بحث های فوق نیازمند دقت نظر بهتر و حساسیت بیشتر نسبت به مطالب مطرح شده در کتاب هستیم. قسمت دوم کتاب فوق مربوط به طرح مسایل ژنتیک مولکولی میتوز، میوز و حل مسایل ژنتیک می باشد که با توجه به باز بودن مطالب در این فصول به ویژه فصل های هفت و هشت باید از آرامش بیشتری در بررسی بهتر مطالب درسی و حل سوالات فوق بهره گیری کرد. پاسخ گویی به سوالات فصل هفت باید با ظرافت قابل توجهی صورت گیرد چون نیاز به ارتباط دادن بیشتر و دقت فراوان در بزرگی گزینه ها دارد. در فصل هشت ژنتیک ظاهراً باید ضمن احترام به سیستم های حل مساله در کتاب، به دلیل کوتاهی زمان در پاسخ گویی به سوالات باید از راه های میانبر و کوتاه برای حل مسایل استفاده کرد. مثلا این که باید در حل مسایل از قوانین احتمالات به ویژه قانون دوم احتمالات بهره برداری لازم به عمل آید. مثلا اگر خواسته شد که از آمیزش خود لقاحی فردی با ژنوتیب AaBbRw چه نسبتی از زاده ها ژنوتیپی جدید دارند. باید بلافاصله با قوانین احتمالات، شانس ایجاد ژنوتیپ های صفات را به صورت تکتک محاسبه کرده و بعد در هم ضرب کنیم.AaBbRw x AaBbRwAa x Aa → 1/4 AA 1/4 Aa 1/4 Aa 1/4 aaAa x Aa → 1/4 RR 1/4 Rw 1/4 Rw 1/4 wwAa x Aa → 1/4 BB 1/4 Bb 1/4 Bb 1/4 bbدر نتیجه احتمال تولد فردی با ژنوتیپ AaBbRw=1/8 است و بقیه زاده ها یعنی 8/7 زاده ها ژنوتیپی جدید دارند.بخش شجره نامه نیز از بحث های جذاب و جالب این کتاب میباشد که متاسفانه برای دانشآموزان سخت به نظر میرسد. ولی اگر مطالب و راه حل های به ارث رسیدن صفات و حل مسایل را خوب آموخته باشید. حل کردن شجره نامه کار آسانی است. شجره همان مساله ای است که فقط به نهاد های خاصی نشان داده می شود. بحث گیاهی هم بسیار سخت به نظر می رسد و از جذابیت کمی نزد دانشآموز برخوردار است. ولی اگر چرخه های زندگی یوکاریوتی به خوبی درک شوند، یادگیری بحث گیاهی بسیار آسان است. اغلب اوقات دانشآموز اصطلاحات خاصی مثل اسپوروفیت و گامتوفیت را نیاموخته ولی به دنبال یادگیری بحث گیاهی است که چنین چیزی ممکن نمی باشد.فصل 11 سوم نیز در کنکور حدوداً دو سوال دارد که توجه به نمودار های کتاب بخش عمده ای از مفاهیم را به دانشآموز می آموزد.
۹۰/۰۸/۱۷
دوما خانه دانشجو است نه خانه کنکوری و دبیرستانی که هر چه میگویید از کنکور و دبیرستان است.
سوما:کسایی که رشته تجربی بودن لطفا روش مطالعه گسسته ندن.
و چهارم اینکه: شما که به روز سهمیه و معلم خصوصی بالا اومدی...