بی شک در دنیای امروز که به عصر ارتباطات و اطلاعات مشهور گشته است، برقراری ارتباط موثر و موفق یکی از مولفه های زندگی سالم اجتماعی در جوامع کنونی محسوب می شود؛ چرا که طبق گفته کارشناسان 75درصد اوقات روزانه ما صرف ارتباط با دیگران می شود. برای درک اهمیت ارتباطات در دنیای امروز، همین نکته بس است که اکثر کارشناسان در رابطه با این موضوع اجماع نظر دارند که: یک سوم موفقیت ما در زندگی بسته به ارتباطاتمان می باشد.
گرچه در ظاهر برقراری ارتباط، برای افراد بدیهی و ساده به نظر می رسد و اکثر مردم بر این باورند که عمده ارتباطات آنها از طریق کلام صورت می گیرد ولی مطالعات بیانگر این است که فقط 7درصد از اطلاعات در ارتباطات از طریق کلام منتقل می شود. این در حالی است که حدود پنج برابر کلام، لحن ارتباط، مؤثر است چرا که سهم لحن در برقراری ارتباطات 38درصد است. طبق برآورد کارشناسان نقش حرکات در انتقال اطلاعات در یک ارتباط 55درصد می باشد بنابراین صرف توجه به کلام نه تنها در ارتباطات کافی نیست بلکه بی توجهی به لحن و حرکات می تواند نتیجه عکس در ارتباطات انسانی را به دنبال داشته باشد.
نکات برقراری ارتباط مؤثر و موفق
برای اینکه بخواهیم یک ارتباط مؤثر و موفقی را با سایر شهروندان، دوستان و ... داشته باشیم باید به نکاتی توجه کنیم که در امر ارتباط ضروری انگاشته شده اند که به طور اختصار به آن می پردازیم:
-شنونده خوبی باشید؛ هرچند در ظاهر شنیدن آسان به نظر می آید لیکن دارای فنون نسبتا پیچیده ای است تا بتوانیم شنونده خوبی باشیم. برای شکل گیری ارتباط مؤثر شنیدن خوب تاثیر بسزایی داردبرای مثال با احساس گوش کردن، ژست گرفتن در هنگام گوش کردن و تایید سخنان طرف مقابل با حرکات سر می تواند تاثیر شگرفی در برقراری یک ارتباط بهتر ایجاد کند.
-صادق و صریح باشید؛ درست است که صداقت و صراحت فرآیندی است که در ارتباطات نا محسوس است اما نقش بسزایی در ارتباط خوب و موفق ایجاد می کند. در مورد اهمیت صداقت به ذکر همین مورد بسنده می کنم که: ارتباطی که فاقد صداقت باشد نمی توان به استمرار آن چشم داشت و به زودی منجر به قطع یا مخدوش شدن ارتباط طرفین خواهد شد. ولی صراحت نیز از این جهت حائز اهمیت است که از سوءتفاهم و اشتباهات برداشتی طرفین جلوگیری به عمل می آورد لذا می توان در جمع بندی گفت که عدم صداقت و صراحت سرمنشا مشکلات و نزاع های آتی طرفین می تواند باشد.
-همدلی و همدردی کنید؛ در تعریفی ساده از همدردی می توان گفت که همدردی تلاشی است برای درک و فهم نیاز ذهنی طرف مقابل؛ اما همدلی با اینکه با همدردی دارای هم پو.شانی های وسیعی می باشد در عین حال تفاوت های دارد چرا که همدلی نیازمند این است که ما از دریچه نگاه دیگران به مسائل خودشان بنگریم و به عبارتی خود را جای دیگران بگذاریم.بطور اختصار همدردی تایید دیگران است اما همدلی صرفا تایید نیست و بعضا با ارائه پیشنهاد و راه حل همراه می شود.
-به طرف مقابل احترام بگذارید؛ احترام در ارتباط با افراد یکی از عناصر معجزه آسا در سهولت و برقراری ارتباط است چرا که در صورت عدم احترام هیچ گونه ارتباطی شکل نمی گیرد یا اگر گرفته باشد، دوام چندانی نمی تواند داشته باشد. از جمله آفت های ارتباط می تواند عدم احترام باشد که شامل تحمیل عقاید و بی توجهی و یا تمسخر عقاید طرف مقابل است.
-خود را خوب بشناسید؛ تلاش انسان برای شناختن خود موجب می شود که انسان بتواند به طور تدریجی صفات منفی و رذیله را از خود طرد کند و این امر اگرچه نیازمند ممارست و صبر است لکن موجب اعتماد به نفس و اخلاق نیک و پسندیده برای برقراری یک ارتباط موثر می شود.
-مشترکات را بیابید؛ در هنگام بیان عقاید و نظرات طرف مقابل، هر جا دارای اشتراک بودید آن را بیان دارید یا اینکه از تجربه های مشابه خود نیز بازگو کنید تا نشان دهید که در برخی از مسائل دارای اشتراکاتی هستید. توجه به اشتراکات موجب می شود که طرف مقابل شما را به عنوان یک هم صحبت خوب بشناسد و این در تداوم ارتباط می تواند نقش بسیار مؤثری داشته باشد.
-موعظه نکنید؛ برای اینکه ارتباط شما خوب و مؤثر باشد در هنگام شنیدن مشکلات طرف مقابل به موعظه ی او نپردازید یا اگر از سر دل سوزی قصد این کار را داشتید پس از اطمینان از اینکه موعظه شما مؤثر است با زبانی غیر مستقیم آن را بیان کنید. اکثر مردم از موعظه استقبال نمی کنند، این نکته را حتما در ارتباطات خود لحاظ نمایید.
رموز ارتباط موفق
رعایت بعضی از مسائل می تواند کلید یک ارتباط موفق باشد که از آن به عنوان رموز ارتباط موفق یاد شده است؛ از جمله این رمز عبارتند از:
-سلام؛ به عنوان وسیله ای مناسب برای شروع یک ارتباط.
-تن صدا؛ به طوری که تن صدای پایین برای ارتباطات صمیمانه، تن صدای متوسط برای استدلال و تن صدای بالا، برای نشان دادن اهمیت موضوع به کار می رود.
-تبسم؛ موجب گرمی در روابط و عمیق تر شدن آن می شود.
-جذابیت از طریق پوشیدن البسه تمیز و متناسب؛ تمیزی و هماهنگی البسه موجب انتقال مفاهیم مثبتی از شما، به ذهن طرف مقابل خواهد شد.
-سکوت؛ شاه کلیدی برای افزایش شخصیت شما در روابط است.
-پرهیز از کلمات منفی و موجب تحقیر خود و دیگران. و...
کمال ثریا / دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل
۹۰/۰۸/۲۹
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.